Köpvillkor

Köpvillkor

  • Fraktkostnad 69 kr, fri frakt på beställningar över 995 kr.
  • Leverans inom 2-5 arbetsdagar.
  • 14 dagars öppet köp

Trygga köp, nöjda kunder!

För oss är det viktigast att du som kund känner dig trygg med att handla hos Gammalt & Nytt och att du känner dig fullt nöjd med ditt köp. Därför följer vi alltid Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Vi garanterar att alltid försöka lösa alla frågor och eventuella problem på det sätt som blir bäst för dig. Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Vi strävar efter att ge en så noggrann beskrivning som möjligt av varan. Vi kan tyvärr inte alltid garantera att våra bilder återger exakta färgnyanser. Hur färgerna upplevs påverkas bland annat av din dators skärminställningar som kan variera.

Beställning
För att få beställa från Gammalt & Nytt måste du ha fyllt 18 år.

Order outside Sweden
Have you found something you like, but live outside Sweden? Email us at hej [at] gammaltonytt.se with info on the products you want to buy, and shipping address, we`ll check shipping cost and return with payment info in email.

Beställning utanför Sverige
Har du hittat nåt du gillar men bor utanför Sverige? Maila oss på hej [at] gammaltonytt.se med info om produkter du vill köpa, så kollar vi fraktkostnad och återkommer med betalningsinfo.

Priser
Alla priser anges i SEK, inklusive moms men utan frakt.

Betalning
Du kan betala via Payson med faktura, kredit/betalkort, direktbetalning, SMS betalning eller Swish.

Swish: Betala in till vårt företags Swish med nummer 123 155 29 83. Betalningen måste vara oss tillhanda inom 24 timmar från ordertillfället, därefter annulleras din order.

Kortbetalning/direktbetalning: För betalning med kredit/betalkort och direktbetalning använder vi oss av Payson. Saknar du Payson konto kan du ändå betala via dem som gäst.

Faktura: Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Restorder/Förhandsbokning
På vissa produkter erbjuder vi förhandsbokning, det innebär att du betalar för din vara och får den levererad efter det tillgänglighetsdatum som står på produkten. Om försening i leverans uppstår, skickas meddelande via mail ut till dig. Om försening blir på mer än 14 dagar, har du rätt att ångra ditt köp innan leverans. Vid kortare försening gäller våra vanliga köpvillkor med 14 dagars ångerrätt efter leverans.

Frakt
Vi tillämpar ett enhetligt fraktpris på 69 kr. Order över 995 kr fraktfritt.
Vi skickar varorna med DHL eller PostNord till närmaste utlämningsställe alternativt som brev direkt hem i din brevlåda beroende på storlek på försändelsen. Om din försändelse inte kan delas ut aviseras du i första hand via sms, i andra hand via den mailadress som du uppgett i samband med köpet.
– Större paket (över 2 kilo) skickas med DHL, måndagar och onsdagar, bryttid 11:00.
– Mindre paket och skrymmande brev skickas med PostNord, tisdagar och torsdagar, bryttid 15:00.
-Brev (ej skrymmande) skickas varje dag.
-Alla försändelser skickas spårbart
Av miljöhänsyn återanvänder vi förpackningar och emballage i möjligaste mån.

Ej uthämtade paket
Paketleverans som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du avser att returnera försändelsen. För outhämtad försändelse debiterar vi en avgift på 250 SEK för att täcka kostnader förknippade med returfrakten.

Leveranstid
2-5 arbetsdagar.

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du ska kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Du har självklart rätt att öppna förpackningen för att titta närmare på varan, men den skall vid retur vara oanvänd och i originalskick. Det är på kundens ansvar att varan kommer fram till oss i det skick som kunden fick den. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som kund som står för returkostnaden. Varan får ej returneras till oss mot postförskott.

Obs: Vid utnyttjande av ångerrätt återbetalas inte fraktkostnaden (59kr).

Vid retur sker återbetalningen så fort varan kontrollerats av oss. I de fall vi expedierat fel vara står vi naturligtvis för returkostnaderna. För oss är det viktigt att du som kund känner dig fullt nöjd!
Öppet köp gäller inte på beställningsvaror.

Orderbekräftelse
Du får automatiskt en orderbekräftelse via mejl till den e-postadress du anger vid beställningen. OBS! Kontrollera att du anger rätt e-postadress. Om du inte får någon bekräftelse kontrollera först att ditt mail inte hamnat i skräpposten. Om du inte fått någon bekräftelse kontakta oss i så fall på
hej [at] gammaltonytt.se

Nyhetsbrev
I samband med köp anmäls du automatiskt till vårt nyhetsbrev som skickas ut ca 1 gång per månad. I utskicket får du förhandsinformation om produkter på väg in och när produkter nyligen publicerats i vår webbshop. Om du inte vill få vårt nyhetsbrev, följ länken i mailet för att avregistrera dig.

Reklamation
Du har som kund rätt att reklamera en felaktig eller defekt vara. Reklamationen ska ske så fort felet upptäcks, dock senast inom 30 dagar. Reklamerade produkter returneras på Gammalt & Nytt:s bekostnad. Reklamation på korrekt beskrivna varor accepteras inte. Varan får ej skickas till oss mot postförskott.
Vid reklamation så kan vi endera erbjuda oss att reparera/åtgärda det defekta på nytt. Eller du kan få en ny vara till samma värde eller få pengarna tillbaka.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Länk till Eu:s tvislösning: ec.europa.eu/odr

Slutförsäljning
Vi reserverar oss mot eventuell slutförsäljning då våra produkter är unika och lagersaldot ibland har fördröjning innan det uppdateras.

Personuppgifter
Personuppgifter behandlas endast av oss på Gammalt & Nytt och ges aldrig ut till tredje part.

Gammalt & Nytt
hej [at] gammaltonytt.se
070-293 71 20

Sunnersberg Smulan 1
531 98 Lidköping